napar

Pyszny napar na zimę – poznaj go!

Zima to czas, w którym szczególnie nasze ciało potrzebuje ciepła. Kiedy ilość docierających do nas promieni słonecznych jest bardzo ograniczona, a podczas spacerów zimnym powietrzem smaga nas wiatr, dobrze jest poszukać dodatkowych sposobów na podniesienie temperatury ciała. Z pomocą przychodzą gorące, rozgrzewające napoje. Ziołowe napary, z dodatkiem korzennych przypraw, soku cytrynowego czy miodu sprawią, że na naszych policzkach pojawią się ciepłe rumieńce. Ponadto wykazują one działanie nie tylko rozgrzewające, ale też terapeutyczne i wzmacniające odporność. Jeśli interesują cię właściwości konkretnych naparów i chcesz poznać ich receptury, przeczytaj poniższy artykuł. Wybierz przepis na napar idealny dla Ciebie.

Rozgrzewający napój – babciny lek na wszystko

Wiele lat temu, gdy medycyna farmakologiczna nie była tak rozwinięta jak dziś, przyrządzanie naparów, zwłaszcza w zimowe dni, było codziennością. Przygotowywały je nasze babki i prababki. Może i ciebie, gdy byłeś dzieckiem, babcia poratowała ciepłą wodą z miodem na bolące gardło? Albo rumiankiem na niespokojny brzuch? Nasze babcie bardzo dobrze znały lecznicze działanie rozgrzewających napojów i stosowały je w życiu codziennym. Dziś wracamy do tej wiedzy, sięgając po dary natury, które pomagają wzmocnić odporność i wyleczyć przeziębienie. Poznaj 3 receptury na pyszne i zdrowe rozgrzewające napary.

Zobacz również  Nietypowe wykorzystanie sody

Napar imbirowy z miodem i cytryną

Składniki:

  • szklanka wody,
  • cytryna,
  • korzeń imbiru,
  • miód.

Obierz i pokrój imbir. Wrzuć do garnka, zalewając wodą. Podgrzej, lecz nie doprowadzaj do wrzenia (gotowany imbir traci swoje właściwości lecznicze). Odstaw na 10 min. Dodaj cytrynę i miód, ilość wedle uznania. Dolej ciepłej wody, jeśli potrzebujesz. Taki napar to naturalny środek przeciwzapalny, przeciwbakteryjny i odkażający. Miód dodatkowo pomoże zadbać o twoje gardło, nawilżając jego błonę śluzową.

Napar z kwiatu lipy

Składniki:

  • szklanka wody,
  • suszona lipa (do nabycia w zielarni),
  • opcjonalnie miód i cytryna.

Dwie łyżeczki suszu zalej szklanką wrzątku, przykryj i parz przez około 15-20 minut. Lipa wspomoże walkę z przeziębieniem i grypą. Obniży temperaturę ciała, w przypadku gorączki. Dodatkowo wyeliminuje stany zapalne gardła i oskrzeli. To naprawdę magiczna roślina!

Napar cynamonowy z kurkumą

Składniki:

  • szklanka wody,
  • 1/4 łyżeczki cynamonu (lub świeży),
  • szczypta kurkumy (najlepiej świeżo startej),
  • 1 łyżka zielonej herbaty,
  • opcjonalnie miód i cytryna.

Wszystkie składniki połącz ze sobą i zalej szklanką gorącej (ale nie wrzącej!) wody. Napar świetnie wzmocni odporność. Cynamon wpłynie pozytywnie na zdrowe serce. Kurkuma zwalczy stany zapalne i wspomoże pracę mózgu. Dodatkowo napar zadziała antynowotworowo!

napar

Pij napar codziennie!

Warto pamiętać, że naturalne sposoby leczenia (jak np. zioła) są łagodne i potrzebują nieco więcej czasu, by zaowocować dobrym samopoczuciem. Jednak dzięki swojej łagodności nie pozostawią po sobie niepożądanych skutków ubocznych, które często towarzyszą korzystaniu z leków farmakologicznych. Rozgrzewające napary najlepiej pić codziennie, mieszać receptury, eksperymentować, poszukiwać przepisów najsmaczniejszych i najlepiej działających na nas.

Zobacz również  Które mleko w proszku wybrać dla dziecka?

Nie wahaj się czasem dodać do naparu anyżu, kardamonu, gałki muszkatołowej czy nawet szczypty pieprzu. Te składniki również rozgrzeją twoje ciało i wspomogą jego odporność, dzięki czemu będzie silniejsze w potencjalnym starciu z czyhającymi na każdym rogu wirusami i bakteriami. Spędzając spokojny wieczór pod kocem, z książką w ręku czy przed ekranem, a może w towarzystwie przyjaciół przy planszówkach, nie zapomnij o kubku rozgrzewającego naparu. Przyrządzony z uwagą i sercem na pewno umili Ci wieczór.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.