pieczywo

Jak zdrowo wybierać pieczywo?

Pieczywo stanowi bardzo ważny element diety praktycznie każdego człowieka. Spożywa się je na śniadanie, kolacje i bardzo często stanowi dodatek do obiadów czy też przekąsek. Nic więc dziwnego, że coraz więcej osób przykłada dużą wagę do jakości spożywanych bułek czy też chleba. Warto więc zwrócić uwagę na to jak bezpiecznie i zdrowo wybierać produkty zaliczane do grupy pieczywa.

W sklepach można znaleźć bardzo wiele rodzajów chleba i bułek. Są to więc produkty pszenne, razowe, słonecznikowe, gryczane, tostowe, rogale i bułki z różnymi ziarnami, sezamem, itp. Oczywiście wśród tych produktów można znaleźć takie, których spożywanie nie jest korzystne dla ludzkiego zdrowia. Warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych zasad przy wyborze pieczywa, tak aby uniknąć sztuczek sprzedawców i kupić najlepsze i najzdrowsze produkty.

Podstawowe zasady, którymi należy się kierować przy wyborze pieczywa

Przede wszystkim warto pamiętać, że pieczywo razowe w porównaniu z pszennym, zawiera w swoim składzie większą ilość witamin, składników mineralnych oraz błonnika. Chleb i bułki razowe są źródłem witamin zaliczanych do grupy B, a także witaminy E i składników, takich jak żelazo, wapń, magnez, fosfor, cynk i potas. Pieczywo pszenne może natomiast wpływać niekorzystnie na masę ciała i powodować nadwagę oraz może prowadzić do zaburzeń w pracy układu pokarmowego. Generalnie wyższa liczba przy rodzaju mąki oznacza większe bogactwo składników istotnych dla ludzkiego organizmu.

Niestety pełnowartościowe pieczywo razowe nie może być spożywane przez każdego. Na takie produkty nie mogą sobie pozwolić osoby mające problemy z refluksem żołądkowo-przełykowym, zespołem jelita nadwrażliwego czy też wątrobą. W zaczynie potrzebnym do wypieku takiego pieczywa znajduje się kwas mlekowy i octowy. Kwasy te mogą podrażnić przełyk, żołądek i jelita. Jeśli jednak ktoś nie ma wspomnianych wyżej problemów zdrowotnych to kwas mlekowy zawarty w pieczywie razowym, zapewnia działanie antynowotworowe, poprawia pracę układu trawiennego, zapobiega zaparciom i rozwojowi bakterii powodujących choroby.

Jeśli chodzi o pieczywo jasne to nie jest ono polecane osobom, które cierpią z powodu nadwrażliwości na gluten. W przypadku takiego problemu, zaleca się spożywanie pieczywa ryżowego, kukurydzianego, sojowego oraz gryczanego.

Jak odróżnić dobre pieczywo od złego?

Niestety polski rynek jest nasycony produktami stanowiącymi „podróbki” zdrowego pieczywa. Warto więc nauczyć się odróżniać dobre pieczywo od takiego, które naszpikowane jest chemią i różnymi niezdrowymi składnikami. Przede wszystkim należy wiedzieć, że nie każde ciemne pieczywo jest produktem razowym. Często w skład „podróbek” wchodzi karmel. Najlepiej, jeśli w składzie znajdować się będzie wyłącznie zakwas, mąka, sól i woda. Dodatkowo jeśli chleb jest lekki to można mieć pewność, że nie został wyprodukowany z wykorzystaniem naturalnych metod. Dodatkowo pełnowartościowe pieczywo powinno się kruszyć i łamać w rękach oraz posiadać przyjemny, kwaśny, zbożowy zapach. Skórka dobrego chleba nie odchodzi od miąższu, a chleb taki nie powinien pleśnieć i powinien zachowywać swoje właściwości nawet przez tydzień.