ciecierzyca

Hummus – co to jest, jakie ma właściwości?

Hummus całkiem niedawno zagościł w naszych sklepach, a już ma dużą rzeszę wyznawców. Wiele osób jednak nie kupuje tego smakołyku, a ta niechęć najczęściej wynika z niewiedzy. Inni boją się jego specyficznego smaku. Warto przełamać swoje uprzedzenia i kupić hummus z ciecierzycy. A może sami przygotujemy taki przysmak z fasoli?

Czym jest hummus z ciecierzycy? A może zrobić go z fasoli?

Hummus to rodzaj gęstej pasty, przygotowanej ze zmiażdżonej ciecierzycy, oliwy z oliwek, czosnku oraz pasty sezamowej. Te elementy stanowią bazę, ponieważ tradycyjny hummus można spotkać także w różnych, innych wariantach. O smaku trudno dyskutować – jednym przypadnie do gustu, drudzy szybko zrezygnują z konsumpcji. Warto jednak dobrze go przyprawić i włączyć do jadłospisu, bo ma korzystny wpływ na zdrowie. Dzięki dużej zawartości błonnika pokarmowego, hummus jest idealnym elementem diety odchudzającej, gdyż daje uczucie sytości i ułatwia trawienie. Orientalny przysmak pomaga kontrolować poziom cukru. Główny składnik hummusu, ciecierzyca, jest doskonałym źródłem żelaza w diecie, a także zawiera umiarkowane ilości witaminy C, która pomaga organizmowi wchłonąć żelazo. Wiedzą o tym wegetarianie, którzy rezygnują z jedzenia mięsa, a białko zwierzęce zastępują roślinnym, pochodzącym z roślin strączkowych, do których należą m.in. fasola i ciecierzyca. Hummus jest także świetnym źródłem witaminy K, która jest niezbędna dla prawidłowego krzepnięcia krwi. Potrawa jest także źródłem zdrowych tłuszczów. W składzie hummusu znajdziemy pastę sezamową, która jest źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, czyli zdrowych tłuszczów, których nie powinno zabraknąć w diecie.

Nie tylko ciecierzyca. Jak zrobić hummus z fasoli?

Rodzima fasola ma więcej białka niż mięso, co jest szczególnie istotne dla wszystkich roślinożerców. Jeśli nie smakuje nam hummus z ciecierzycy, spróbujmy samodzielnie przygotować potrawę z rośliny, którą dobrze znamy. Jest ona bogata w żelazo, fosfor, wapń i potas, a nie zawiera przy tym sodu, w przeciwieństwie do jej bliskiego kuzyna ‒ grochu. Fasola idealnie wpisuje się w menu lekkiej diety odchudzającej. Ponadto przyspiesza trawienie, bo zawiera mnóstwo błonnika – aż 15,7 g na 100 g. Zawiera także sporo witaminy B1, która jest znanym przeciwdepresantem. Do pasty z fasoli można dodać orzechy, czosnek, olej i przyprawy, by uzyskać smaczny i pikantny przysmak śniadaniowy. Musimy kupić suchą fasolę jaś, którą trzeba zamoczyć poprzedniego dnia i zostawić na noc, dzięki czemu będzie się szybciej gotować, czyli od 40 minut do godziny, w zależności od tego, jak duże są ziarna. Jeśli nie uda się wcześniej namoczyć fasoli, pozostaje długie gotowanie w osolonej wodze z liściem laurowym aż do miękkości, co może zająć nawet 3 godziny. Wodę po gotowaniu należy zostawić, gdyż być może przyda się do przygotowania hummusu o właściwej konsystencji. Wszystkie składniki (orzechy, oliwa, czosnek, sól, pieprz, fasola) trzeba zblendować na masę. Tai hummus najlepiej smakuje na grzankach lub pełnoziarnistym pieczywie, z posiekaną drobno natką pietruszki i szczypiorkiem.

Pyszny hummus z ciecierzycy idealnie pasuje jako dip do świeżych warzyw, a także pasta do chleba. Świetnie sprawdzi się także jako dodatek do mięsa z grilla. Jeśli ten smak nas nie przekonuje, przygotujmy pyszną pastę z fasoli.